Project (Ιστορική μελέτη Θεσσαλονίκης)

Ιστορικό Κέντρο Θεσσαλονίκης από την χρονική περίοδο 1915 έως και σήμερα 2015 – Historic Center of Thessaloniki from the period 1915 to date 2015 (1/5)

Colak Emre, Omer Aise, Τζώτζη Δήμητρα

Περίληψη
Τα γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών έχουν τεράστια σημασία για τη χαρτογραφία και οι εφαρμογές που μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσω αυτών είναι πολλές. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η κατανόηση αφενός της σημαντικότητας που έχουν σήμερα τα συστήματα αυτά αλλά και η εξοικείωση με όλες τις δυνατές εφαρμογές που μπορούν να επιτευχθούν και αφετέρου όλης της διαδικασίας που ακολουθείται από το στάδιο της συλλογής των δεδομένων και της δημιουργίας της αντίστοιχης βάσης που θα τοποθετηθεί στο κατάλληλο λογισμικό έως την παραγωγή θεματικών χαρτών και την εξαγωγή συμπερασμάτων.

Εισαγωγή
Με αφορμή τα 100 χρόνια από την πραγματοποίηση του Α’ Παγκόσμιου πολέμου και στο πλαίσιο του μαθήματος Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών (ΣΓΠ) θα πραγματοποιηθεί μια αναλυτική μελέτη του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης και θα παρουσιαστεί η μεταβολή που υπέστη μέσα στα 100 αυτά χρόνια.
Για να καταστούν εφικτά τα όσα αναφέρθηκαν θα απαντηθεί μια σειρά 10 ερωτημάτων και θα κατασκευαστούν παράλληλα αντίστοιχοι θεματικοί χάρτες αλλά και πληροφοριακοί πίνακες με αποτελέσματα. Τι είναι όμως αυτά τα 10 ερωτήματα και σε τι αποσκοπούν;
Μέσα από τα 10 αυτά ερωτήματα θα καταστεί δυνατό να εντοπίσουμε μεταβολές που έγιναν μέσα στα 100 αυτά χρόνια. Τέτοιες μεταβολές μπορεί να αναφέρονται σε αλλαγές εμβαδών εκτάσεων όπως για παράδειγμα τη διαφορά στο εμβαδόν που καταλαμβάνει ο δήμος Θεσσαλονίκης σήμερα σε σχέση με αυτή που καταλάμβανε το 1915 αλλά και τη διαφορά στο εμβαδόν των στεγασμένων χώρων , στον εντοπισμό αρχικά σημείων με μεγάλο ενδιαφέρον και παρατήρηση της εξέλιξη τους μέσα στο χρονικό διάστημα αυτό, παράλληλα είναι δυνατόν να επισημάνουμε πια από αυτά τα σημεία ενδιαφέροντος υπήρχαν κατά το 1915 και πια όχι. Επιπλέον μας δίνεται η δυνατότητα να εμβαθύνουμε περισσότερο τη μελέτη μας εντοπίζοντας διαφορές ακόμα και στο οδικό δίκτυο της περιοχής.
Τα 10 αυτά ερωτήματα θα απαντηθούν για τρείς περιοχές: τη Θεσσαλονίκης σύμφωνα με την έκταση που καταλαμβάνει σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης, τη Θεσσαλονίκη σύμφωνα με την έκταση που καταλάμβανε το 1915, στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Θεσσαλονίκη του 1915 περιοριζόταν μόνο στην έκταση που είναι εντός των Βυζαντινών τειχών και τέλος για το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Όσον αφορά τώρα το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης επειδή είναι μια αρκετά μεγάλη περιοχή όσον αφορά την έκταση της και για το λόγο αυτό αλλά και για να εξυπηρετηθούν οι σκοποί της συγκεκριμένης άσκησης αποφασίσαμε να μελετήσουμε μόνο ένα τμήμα του ιστορικού κέντρου.
Η περιοχή μελέτης μας μπορεί να οριοθετηθεί εντός των οδών Αγίου Δημητρίου, Εγνατία, Εθνικής Αμύνης και Ιασονίδου. Στην περιοχή αυτή μπορεί κανείς να εντοπίσει πολλά κτήρια με ιστορικό ενδιαφέρων όπως είναι το Μουσείο Ατατούρκ, η Ροτόντα, η Καμάρα, και το κτήριο της παλαιάς φιλοσοφικής σχολής.
Οι λόγοι που μας οδήγησαν στην επιλογή της συγκεκριμένης περιοχής είναι αφενός ότι είναι μια περιοχή από την οποία διερχόμαστε καθημερινά και την οποία γνωρίζουμε αρκετά καλά. Η περιοχή βρίσκεται σχεδόν στο κέντρο της πόλης και αποτελεί μία από τις παλαιότερες περιοχές της Θεσσαλονίκης για την οποία είναι δυνατόν να συλλέξουμε πληθώρα πληροφοριών.
Τέλος η παραπάνω αναλυτική μελέτη θα τεκμηριωθεί με τη δημιουργία θεματικών χαρτών και πληροφοριακών πινάκων γιατί θεωρήθηκε ότι η πληθώρα των πληροφοριών αυτών θα γίνει ευκολότερα κατανοητή με αυτό τον τρόπο.

Summary
Geographic Information Systems (GIS) which is a system designed to capture, store, manipulate, etc. and present all types of spatial or geographical data are crucial for cartography and their applications. The purpose of this study is that the procedure followed by the stage of data collection and the creation of the corresponding base which will be placed in appropriate software to produce thematic maps and draw conclusions.

Introduction
This study will carry out detailed information of the history of Thessaloniki for the 100th anniversary of the realization of the World War I and also the evaluation during these 100 years for the course of Geographic Information Systems (GIS) and applications.
To make this study meaningful a series of 10 questions will be answered to be able to show the creation of the corresponding thematic maps and informative panels with their results. These questions will be identifying;
The geographical changes that took place within these 100 years. These changes are related with areas of land changes such as the difference in the area occupied in the municipality of Thessaloniki today and in 1915; furthermore, the difference in surface areas for indoor spaces. By means of the points of interests and observations it is possible to identify the mentioned questions and also to see which of these points existed in 1915 and which are not. Moreover, we are able to deepen further our study for identifying the differences even on the roads of the area.
These 10 questions will be answered on these three areas: Thessaloniki according to the extent that occupies the municipality of Thessaloniki today, the area occupied in 1915, at this point it should be mentioned that Thessaloniki was limited only to within the Byzantine walls in the year 1915, and finally the historical center of Thessaloniki.
As is known the historical center of Thessaloniki spreads in a very large area; therefore, we decided to study only of a portion of this large historical area.
Our Study area is specified within the streets Agiou Dimitriou, Leonida Iasonidou and Egnatia. In this region it can be find many interesting historical buildings such as the Turkish Consulate and Ataturk Museum, the Rotunda, the Arch of Galerius, and the building of the old school of philosophy.
The reasons that why we choose this region is that it is an area from which are we going every day and which we know quite well. The area is located almost in the city center and is one of the oldest areas of Thessaloniki for which it is possible to gather a wealth of information.
Finally, the detailed study mentioned above will be documented by creating thematic maps and information boards since it was considered that the surplus of such information will be more intelligible in this way.